Livet som andelshaver

- vær at vide om at bo i en andelsbolig

Hvad er en andelsbolig?

Når man køber en andelsbolig, køber man alene retten til at bruge en af andelsboligforeningens
boliger. Det er derfor ikke ligesom ejerlejligheder og huse, hvor man ejer boligen.

Derfor er andelsboliger ofte lavere i købesum end ejerboliger. Ved køb af en andelsbolig får man derfor flere kvadratmeter for pengene.
Du betaler heller ikke ejendomsværdiskat på en andelsbolig, som du gør på en ejerbolig.
Andelsboliger adskiller sig også økonomisk fra ejerboliger på flere punkter – både hvad angår risikoen, men også belåningsmulighederne.
Du kan ikke optage realkreditlån i en andelsbolig, som du kan i en ejerbolig.

Praktisk og socialt fællesskab

Nøgleordet for andelsboligforeninger er beboerdemokrati. Andelshaverne vedtager i samråd foreningens vedtægter og husorden. Dette tager andelshaverne stilling til på generalforsamlingen. Den ordinære generalforsamling afholdes en gang om året. Som ny andelshaver i din andelsboligforening er generalforsamlingen din mulighed for at få indflydelse der, hvor du bor. Det er nemlig på generalforsamlingen, at beboerne i fællesskab stemmer ja eller nej til alt fra vedtægtsændringsforslag til renoveringsforslag. Dette betyder også, at man som andelshaver nogle gange skal leve med beslutninger om fx renoveringer, som man selv har stemt imod.

Når du køber dig ind i en andelsboligforening, køber du dig automatisk ind i et fællesskab. Det kan både være et praktisk og et socialt fællesskab. Det er meget forskelligt, hvordan fællesskaberne er og fungerer. I nogle foreninger er fællesskabet primært økonomisk, i andre er andelshaverne gået sammen om at leve mere bæredygtigt, og i nogle ses andelshaverne meget i hverdagen, og spiser fx aftensmad sammen nogle dage om ugen. Alle andelshavere i din forening kan påvirke foreningens fællesskab. Det er op til jer som andelshavere og forening at sætte rammerne for fællesskabet. Fordelen ved en andelsboligforening er, at I i fællesskab driver foreningen. Økonomisk betyder det, at foreningen fx kan optage et realkreditlån til nye vinduer, og at I derefter afdrager i fællesskab via boligafgiften. På den måde bliver det økonomisk lettere at løfte tiltag som fx en ny legeplads, energiforbedring, eller at I kan få lagt en god vedligeholdelsesplan og være økonomisk forberedte på fx nye vinduer og uforudsigelige skader på foreningens ejendom. Fællesskabet betyder også, at I er flere til at få ideer og føre projekter ud i livet. Når du eller andre andelshavere bidrager ud fra jeres interesser og kvalifikationer, så skaber det liv i foreningen og kan være med til at gøre arbejdet med at drive foreningen lettere, sjovere og mere kvalificeret. Du og de andre andelshavere kan også bidrage i forhold til det uformelle fællesskab i jeres forening. I mange andelsboligforeninger har man fx fælles arbejdsdage og fejrer måske fastelavn med børnene eller holder julefrokost i fælleslokalet. Det kan betyde meget for fællesskabet, når alle i foreningen deltager. Kan en andelshaver i din forening ikke deltage i det fysiske arbejde på jeres arbejdsdag, kan vedkommende måske stå for at lave kaffe, bage en kage eller se efter børnene. Den bedste måde at lære sine naboer og foreningen at kende er ved at møde frem ved foreningens fælles arrangementer.

-----------------------------------

Uddrag af hvad det betyder at bo i en andelsboligforening fra

”Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation”.

G/F Kornpladsen